10 TAPAA LADATA PARISTOJA
Yksinkertaisia neuvoja, joiden avulla olosi kohenee silmissä.

10 TAPAA LADATA PARISTOJA

NAUTI NESTEITÄ

Useimmat meistä eivät nauti tarpeeksi nestettä (2–2,5 litraa päivässä) ja käyttävät lisäksi elimistöä kuivattavia diureetteja, kuten kahvia ja alkoholia. Ilman riittävää vedensaantia elimistö joutuu taistelemaan poistaakseen kuona-aineita ja toimittaakseen riittävästi ravintoaineita soluille, mikä saa ihon näyttämään kalpeanharmaalta ja vanhalta. Juo vettä mieluummin säännöllisesti pitkin päivää kuin vasta silloin, kun sinulla on jo jano (mikä on elimistön tapa kertoa, että se on jo kuivunut). Täytä iso vesipullo ensimmäiseksi aamulla ja aseta se työpöydällesi – tämä visuaalinen muistutus saa sinut juomaan enemmän päivän aikana.


NUKU SIKEÄMMIN

Unen laadun parantaminen ei välttämättä tarkoita pidempään nukkumista. Itse asiassa nukkuminen pitkään viikonloppuisin sekoittaa normaalin päivärytmisi ja vaikeuttaa tavalliseen rytmiin palaamista. Kuusi tuntia unta on yleensä vähimmäisaika normaalin optimaalisen toimintakunnon ylläpitämiseksi valveillaolotuntien aikana, mutta on todella tärkeää, että ne ovat kuusi aidosti virkistävää tuntia.

Vältä yömyssyjä tai yöpalaa, koska verensokerin nousu ennen nukkumaanmenoa vaikuttaa negatiivisesti unen laatuun. Drinkki saattaa auttaa nukahtamaan, mutta se estää syvään uneen vaipumisen. Ilman REM-unta – aidosti palauttavaa ja virkistävää unijaksoa – olosi ei ole aamulla kovinkaan levännyt.


KEHITÄ RUTIINEJA

Säännöllisten rutiinien noudattaminen ennen nukkumaanmenoa auttaa elimistöäsi valmistautumaan hyvään, palauttavaan yöuneen. Viikon-parin jälkeen elimistösi menee automaattisesti "virrankatkaisutilaan", kun se tajuaa, että iltakylpysi, joogaharjoituksesi tai luku lempikirjastasi edeltää nukkumaanmenoa. Paremman yöunen jälkeen olet aamulla virkeämpi ja levänneempi.


KUNINKAALLINEN AAMIAINEN

Perheen ja työn kanssa tasapainoillessa aamiainen on yleensä päivän ensimmäinen, joskin usein kiireessä nautittu ateria. Se on kuitenkin päivän tärkein ateria – aivan kuten äitisi sanoi. Aamiaisen jättäminen väliin hidastaa aineenvaihduntaa ja saa elimistön polttamaan vähemmän sokereita. Tasaisen energiankulutuksen varmistamiseksi ja virkeän startin saamiseksi on erittäin suositeltavaa nauttia kunnon aamiainen.


NAUTI AURINGOSTA

Kaikesta vaarallisiin UV-säteisiin liittyvästä vouhotuksesta huolimatta on edelleen tärkeää saada ainakin kymmenen minuuttia aurinkoa päivässä. Elimistösi tarvitsee D-vitamiinia selviytyäkseen ja paras tapa saada sitä on ulkoilla ja liikkua luonnonvalossa. Ulkoilma virkistää samalla mieltä ja kohottaa energiatasoa. Lähde vaikkapa lounasaikaan happihyppelylle työpöytäsi äärestä – ja muista käyttää aurinkosuojavoidetta!


TREENAA ITSESI HIKEEN ASTI

Treeni ei ole hyväksi vain vartalolle. Säännöllinen liikunta – tai edes 20 minuutin päivittäinen kävely – voi vaikuttaa huomattavasti mielialaasi, immuunijärjestelmääsi ja yleiseen hyvinvointiisi. Yleisten uskomusten vastaisesti treeni pikemminkin antaa sinulle energiaa kuin kuluttaa sitä. Fyysinen aktiivisuus tuottaa happea soluille, nostaa energiatasoa ja antaa virkistyneen olon.


OIKEAA RAVINTOA

Et laittaisi vääränlaista polttoainetta Formula 1 -autoon, joten älä ravitse myöskään kehoasi väärin. Välttääksesi iltapäivän energiaromahdusta, tarkastele hieman ruokavaliotasi ja erityisesti sitä, millaisia hiilihydraatteja nautit päivän aikana. On mahdollista, että niin sanotut tyhjät kalorit vievät energiaasi. Vähennä nopeita hiilihydraatteja kuten valkoista leipää, sokeroituja juomia tai leivonnaisia ja korvaa ne hitailla hiilihydraateilla kuten kokojyväviljalla ja tummalla riisillä, rukiilla ja quinoalla, jotta elimistösi saisi tasaisesti energiaa.


MUISTA HENGITTÄÄ

Ok, tämä saattaa kuulostaa typerältä, mutta on tärkeää hengittää kunnolla. Useimmat meistä hengittävät lyhyttä, pinnallista hengitystä, joka vaikeuttaa hapenottoa ja sen kulkeutumista ympäri elimistöä. Pysyäksesi valppaana ja virkeänä, muista hengittää syvään sekä sisään että ulos. Vedä napaa kohti selkärankaa.


PIDÄ TEKNIIKKATAUKO

Jos luet tätä myöhään illalla, on aika katsoa sinisen valon vaikutusta energiatasoosi. Kuten kofeiini, sininen valo pitää sinut hereillä ja pilaa kunnollisen, virkistävän yöunen. Yritä välttää iltaisin kotona tietotekniikan käyttöä. Sammuta telkkari, matkapuhelin ja tietokone tietyn kellonajan jälkeen. Se vaikuttaa huomattavasti stressitasoosi ja antaa sinulle mahdollisuuden rentoutua ja toipua.


SIIVOA YMPÄRISTÖSI

Olet sitä vähemmän stressaantunut ja väsynyt, mitä siistimpiä työpisteesi ja kotisi ovat. Sotkuinen ympäristö kertoo yleensä epäjärjestelmällisyydestä, joka ei ole kovin tehokas tai nopea työtapa. Siivoa ympäristösi ja priorisoi työsi polttamatta itseäsi loppuun yrittäessäsi tehdä miljoona asiaa yhtä aikaa.